با کلیک روی تابلو به صفحه اصلی وبگاه بروید

یکشنبه، خرداد ۱۴، ۱۳۸۵

تاریخ مقدس تشیه بخش بیست و پنجم اسماعیل وفا یغمائی



تلاشى براى شناخت تاريخ مقدس در تشييع
(بخش بيست وپنجم 25)
اسماعيل وفا يغمائى
Esmailvafa99@yahoo.
ca

ادامه دوران بابك
سيماى اجتماعى و تاريخى امام جواد
در دوران بررسى زندگانى سياسى و اجتماعى امام رضا اشاره شد كه امام رضا با اين كه زود ازدواج كرد تا سن چهل و هفت سالگى داراى فرزند نشد وبا توجه به مسئله عمودى بودن وراثت در امامت، نداشتن فرزند موجب شك و شبهه و حتى طعنه و زخم زبان شمارى افراد ومخالفان در مورد امامت امام رضا گرديد ، به طوريكه گاه بوسيله نامه نيز او را مورد آزارقرار مى‏دادند كه نمونه آن را مى‏توان در نامه «حسين ابن‏قياما» مشاهده كرد. او كه از سران جماعت«واقفيه‏»، يا ممطوريه( به معنى سگ باران خورده) يا موسويه، واز منكران درگذشت موسى ابن جعفروردكنندگان امامت امام رضا بود.حسين ابن قياما فقط امام رضا را وكيل موسى ابن جعفر و نه امام مى دانست. اودر نامه‏اى‏به امام رضا نوشت:
چگونه ممكن است امام باشى در صورتى ‏كه فرزندى ندارى.
و امام رضا در پاسخ او نوشت كه:
از كجامي‏ دانى كه من فرزندى نخواهم داشت.
بسيارى از متون شيعى بنا به سنت و شيوه! نويسندگانشان پيش بينى هاى بسيار در باره چگونگى تولد و امامت و شهادت امام جواد را از زبان امام رضا نقل كرده اند كه ازذكر آنها مى گذريم.
امام رضا بر خلاف پدر خود كه حدود چهل فرزند داشت ، كم اولاد بود، شمارى از مورخان شيعه و در زمره آنها مجلسى تنها از امام جواد به عنوان فرزند پسر او نام برده اند و سايرين از جمله کمال الدين محمدبن طلحه( در مطالب السؤول) ،عبد العزيزبن اخضر جنابذی( در معالم العتره)، ابن خشاب (در مواليد اهل بيت) ،ابونعيم (در حليه الاوليا)، سبط بن جوزی( در تذکره الخواص) تعداد فرزندان او را تا شش تن و بدينسان نام برده اند:
محمد قانع ، حسن ، جعفر ، ابراهيم ، حسن(احتمالا حسن اصغر) و عايشه ذكر كرده اند.
شيخ مفيد در ارشاد می نويسد :
امام رضا دنيا را بدرود گفت و سراغ نداريم که ازوى فرزندی به جا مانده باشد جز همان پسرش که بعد از وی به امامت رسيد ، يعنی حضرت ابوجعفر محمد بن على.
ابن شهر آشوب در مناقب می گويد :
امام محمد بن علی تنها فرزند اوست
طبری در اعلام الوری می نويسد :
تنها فرزند رضا پسرش محمد بن علی جواد بود لا غير.
در کتاب العدد القوية آمده است که امام رضا دو پسر داشت که نام آنها محمد و موسی بود و جز اين دو فرزندی نداشت . همچنين در قرب الاسناد و ساير منابع از دو فرزند نام برده شده است. در هر حال مسئله بى اولادى دراز مدت امام رضا چنان بود كه پس از تولد امام جواد و بر اثر بدگوئى هاى برخى نزديكان ( چنانكه قبل از اين اشاره شد) مجبور به قبول قيافه شناس شد تا صحت نسب امام جواد را به خود تائيد كند. حال كه مشغول كند و كاو درباره امامت نهمين پيشواى شيعيان و شمار فرزندان امام رضا هستيم بجاست به آخرين كشفيات در اين زمينه كه خبر از پيدا شدن مقبره فرزندى ديگر از امام رضا در هندوستان مى دهد توجه كنيد. به گزارش خبر گزارى مهر ( تاريخ 25 خرداد 1384)مقبره جديدى از يكى از فرزندان امام رضا در شهر سامانا ى كه از مادرى هندى بنام سامانا متولد شده...برای خواندن ادامه مطلب و بخشهای قبلی به قسمت تاریخ مراجعه کنید

هیچ نظری موجود نیست: