با کلیک روی تابلو به صفحه اصلی وبگاه بروید

چهارشنبه، خرداد ۱۰، ۱۳۸۵

تلاشی برای شناخت تاریخ مقدس تشیع بخشهای 17 و18 و 19 و20

جرئت دانستن داشته باشیم
شعار عصر روشنگرى
تلاشى براى شناخت تاريخ مقدس در تشييع
(بخش هفدهم17)
اسماعيل وفا يغمائى

گذران زندگى امام رضا در مرو
امام مهاجرى كه به اجبار شهر خود را ترك كرده و به مرو آمده بود، در اين شهرچه مدت و چگونه روزگار مى گذراند؟
تعيين دقيق زمان اقامت چندان او آسان نيست. برخى اسناد مى گويند كه على ابن موسى حدود سه سال به عنوان وليعهد در مرو و در كنار مامون زندگى كرد و شمارى اقامت او را يكسال و اندى وبعضى از اين هم كمتر مى دانند.
در اين روزگار و پس از گذشت بيش از دوازده قرن ونيم، اگر به دنبال محل اقامت امام رضا درجمهورى تركمنستان و در مرو به جستجو بر خيزيم، در چند كيلومترى آرامگاه صحابى پيغمبر اسلام و پرچمدار جنگ تبوك، بريده اسلمى و مزار عارف نامدار خواجه يوسف همدانى مريد خواجه احمد يسوى( از بنياد گذاران فرقه يسويه و از عارفان مورد احترام در ميان تركمانان) ويرانه اى به طول سه متر و عرض يك متر را خواهيم يافت كه در ميان اهالى مورداحترام و به محل سكونت امام رضا يا قدمگاه معروف است.
حقيقت چه بوده است؟ و امام رضا در مرو:
ــ چگونه مى زيسته؟
ــ با چه كسانى حشر و نشر داشته؟
ــ چه انديشه هائى در سر داشته؟
ــ و چه مى كرده است؟
اين مسائل چندان روشن نيست، واز آنجا كه از آغاز قلم در دست فقيهان و محدثان و عالمان شيعه بوده وهنوز هم هست، بجز اسنادى كه در كتابهاى آنان وجود دارد چيز زيادى در دست نداريم ولاجرم در حيطه تاريخنگارى مذهبى چندان چيزى عايدمان نمى شود .
قانومندي هاى تاريخنگارى مذهبى، طبق معمول از يكسو امام رضا را از وجودى تاريخى به وجودى اثيرى، نورانى، مرموزو مقدس و غير قابل دسترس تبديل كرده، و بناچار جستجو گران امام رضا بايد براى باز يافتن اوبا اذن دخول گرفتن از راهبران و متوليان دنياى مذهب، و مسيرى كه آنها جايز مى دانند راهى قلمرو مذهب وراههاى پر پيچ و خمى بشوند كه در آنها فانوسها و مشعلهاى رنگين و مسحور كننده اعجازها و عجائب نور مى پراكنند، و بخورهاى عطر آگين آسمانى منطق معمول را از كار انداخته ودر آنسوى دروازه.... ادامه مطلب را در بخش تاریخ دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست: